A Pannon GSM Rt. SOL nevű rendszerének értékelését és fejlesztési javaslatok kidolgozását, a szoftver ergonómiai elemzését a DSGI Ergonómiai Mérnöki Iroda végezte. A Pannon GSM Rt. az informatikai fejlesztések részeként a SOL program fejlesztéséhez szoftver-ergonómia ismeretek hasznosítása mellett döntött.
A szoftver-ergonómia alapvető elve, hogy a lehetőség szerinti legjobb kompromisszumokat kell megtalálni a számítógépes rendszer eredményessége és a felhasználó ráfordításai között. Ezek a szempontok első közelítésben egymással összeegyeztethetetlennek tűnnek, valójában azonban csak nehézkesen tanulható és használható rendszerek, illetve motiválatlan felhasználók esetén azok.
A felhasználói felület (az alkalmazott interakciós módok) ergonómiai színvonalát az objektív teljesítmény és a felhasználó ráfordításának viszonya jellemzi. Nyilvánvalóan nem kielégítő, ha egy rendszerrel a felhasználó még nagy ráfordítások árán is csak szerény eredményt tud elérni. Az lenne kívánatos, hogy a rendszer könnyen tanulható és könnyen – és ugyanakkor eredményesen – használható legyen.
Ezt az alapvető elvet a következő három további alapelv segítségével követhetjük:
- tervezéskor mindig tartsuk szem előtt a felhasználók tevékenységét,
- ismerjük a felhasználókat, és
- a lehetőség szerint vonjuk be a felhasználókat (vagy azok képviselőit) a fejlesztési folyamatba.
A szakértői csoport jelentős időkényszerben dolgozva próbálta a fenti elveket a SOL rendszerre alkalmazni. A projektzáró dokumentumban és prezentáción három szinten mutattuk be az eredményeket:
- A követelmények a használati körülményekből a fejlesztés menedzsment követelményeit vezetjük le.
- A SOL általános elemzése a SOL egészére érvényes megállapításokat tartalmazza.
- A tervezési elvek konkrét alkalmazását a képernyőképek részletes elemzésével mutattuk be.